Aktualności

Wzrost liczby zarejestrowanych przyczep rolniczych w 2019 roku

Branża techniki rolniczej w ostatnich latach w Polsce systematycznie maleje. Spadki nie są drastyczne, ale zauważalne. Jest jednak optymistyczny news rolniczy, ponieważ jednym z wyjątków od tej reguły jest rynek przyczep rolniczych, które w 2019 roku odnotowały kolejny znaczący wzrost. Porównując je z rokiem 2018 zauważalny jest wzrost o aż ponad 7%. To trzeci z rzędu rok z dobrą koniunkturą w tym segmencie.

Sprzedaż przyczep rolniczych

Zarówno dane Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR), jak i agencji Martin & Jacob potwierdzają, że ostatni rok był rekordowy biorąc pod uwagę sprzedaż nowych przyczep rolniczych (odpowiednio 5393 szt. i 5370 szt.).  Wzrosty były zauważalne także w samym grudniu, kiedy liczba rejestracji wyniosła 418 i była o blisko 15% wyższa niż w listopadzie i o ponad 21% niż w grudniu rok wcześniej.

Kto liderem?

Tu nie możemy być niespodzianki. Zgodnie ze statystykami PIGMiUR największym producentem przyczep rolniczych w 2019 roku był ponownie Pronar. Firma zarejestrowała 2269 sztuk nowych pojazdów (o 69 sztuk mniej niż rok wcześniej), i uzyskała ponad 42% udział w rynku. Warto zauważyć, że jeszcze rok wcześniej Pronar był odpowiedzialny za około 46% pojazdów rejestrowanych na rynku. Drugim najpopularniejszym producentem był Metal-Fach z 677 rejestracjami i ponad 12% udziałem w rynku. W stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, firma odnotowała znaczący wzrost rejestracji – o 138 sztuk.  Ostatnie miejsce na podium zostało zarezerwowane dla marki Wielton, która z wynikiem 482 sprzedanych przyczep rolniczych poprawiła swój udział w rynku do prawie 9%. Kolejne miejsca zajęli Metaltech (405 sztuk), Zasław (336 sztuk), Cynkomet (167 sztuk), Meprozet (142 sztuki) oraz Mar-Pol (121 sztuk.

Kategorie tonażowe

Zgodnie z oczekiwaniami, podane informacje dla rolników potwierdzają, że największą popularnością cieszą się przyczepy o ładowności 10-13 ton. Przyczepy tego typu znakomicie sprawdzają się zarówno w gospodarstwach rolnych, na plantacjach, jak i w firmach świadczących różne usługi transportowe. W stosunku do roku poprzedniego wyraźnie wzrosła liczba sprzedanych mniejszych przyczep o ładowności 8-9 ton. Na trzeciej pozycji znalazły się duże przyczepy o ładowności w przedziale 13-17 ton.

Najpopularniejsze regiony

Portale rolnicze informują, że kolejny rok najwięcej nowych przyczep sprzedaje się na Lubelszczyźnie. Drugim pod względem wielkości regionem jest Mazowsze, a trzecim Wielkopolska. W stosunku do roku poprzedniego nie odnotowuje się znaczących zmian w strukturze regionalnej, chociaż warto zauważyć umocnienie się województwa lubelskiego i mazowieckiego na pierwszych pozycjach.

Przyczepy używane

Choć dobre porady rolnicze sugerują zakup nowego sprzętu, wciąż dobrze ma się także sektor przyczep używanych. Sprzedaż tego rodzaju urządzeń była bardzo zbliżona pod względem liczby, jak nowych przyczep. Odnotowuje się za to różnice w regionalizacji – najchętniej po używane maszyny sięgają mieszkańcy Wielkopolski i Kujaw.

Pokaż więcej

Starsze artykuły

Back to top button
Close