Najważniejsze informacje o instalacji elektrycznej przyczepy
Każda przyczepa rolnicza, która ma homologację do stosowania na drogach publicznych, posiada wymagane przepisami oświetlenie. Do jego zasilania wykorzystuje się instalację elektryczną, która prąd pobiera z ciągnika. Sprawdzamy w jaki sposób jest ona zbudowana oraz jak radzić sobie z awariami.
Spis treści:
Budowa instalacji przyczepy
Instalacja składa się z wtyczki wejściowej (podłączanej do gniazda w traktorze bądź innym pojeździe ciągnącym), przewodów prowadzących prąd, oraz źródeł światła. Typowa przyczepa posiada następujące lampy: kierunkowskaz lewy i prawy, światło pozycyjne lewe i prawe, światło hamowania (wspólny obwód dla obydwu żarówek). Instalacja elektryczna przyczepy może czasami być rozbudowana także o oświetlenie robocze, które można zapalić osobnym włącznikiem z kabiny ciągnika. Zazwyczaj pobiera ono prąd z obwodu świateł pozycyjnych, chyba że istnieje dedykowany w tym celu bolec w gnieździe przyłączeniowym (rzadka sytuacja). Internetowy sklep rolniczy umożliwia zakup każdego elementu instalacji, możemy więc wykonać pełny jej remont, jeżeli coś nie działa prawidłowo. Jest to zalecane, jeżeli jeździmy dużo po drogach publicznych, zwłaszcza po zmroku. Bezpieczeństwo jest w końcu najważniejsze.
Sposób zasilania
Ponieważ przyczepy nie posiadają swoich własnych akumulatorów, cały prąd do oświetlenia pobierany jest z instalacji ciągnika. Obwody te czasami zabezpieczane są dodatkowymi bezpiecznikami, tak by w razie zwarcia w przyczepie nie dochodziło jednocześnie do awarii świateł w samym traktorze. Instalacja elektryczna przyczepy musi być przeznaczona na takie samo napięcie, na jakim pracuje ciągnik. Tyczy się to przede wszystkim mocy żarówek i przekrojów przewodów, które zostały zastosowane w instalacji. Należy zadbać o dobrą sprawność alternatora bądź prądnicy w ciągniku, tak by urządzenie ładujące było w stanie zasilić nie tylko odbiorniki prądu w samym traktorze, ale również żarówki przyczepy. Nową prądnicę można zakupić w internetowym sklepie rolniczym, podobnie jak zestaw do konwersji na alternator. Dostępne elementy są częściami zamiennymi, których jakość jest jednak taka sama jak oryginałów, a dodatkowo są one dostępne w atrakcyjnych cenach.
Potencjalne awarie
Czasami zdarza się, że któraś żarówka w przyczepie nie świeci. Jeżeli włókno nie jest przepalone, oznacza to że gdzieś po drodze nie ma dobrego styku na przewodach. Czasami winna jest nie sama instalacja elektryczna przyczepy, ale brak styku w samej oprawce. Warto wtedy – po uprzednim odłączeniu wtyczki zasilającej od ciągnika – przeczyścić dokładnie oprawkę ostrym narzędziem lub papierem ściernym. Czasami może zdarzyć się zwarcie, które będzie powodować przepalanie się bezpiecznika w traktorze. Należy wtedy dokładnie przejrzeć wszystkie przewody i poszukać miejsca, gdzie nastąpiło zwarcie do masy (metalowej konstrukcji przyczepy). Stare przewody mogą mieć już na tyle zniszczoną izolację, że takie awarie będą zdarzać się często. Warto wtedy w internetowym sklepie rolniczym zakupić nowe przewody i dokonać zamiany. Czasami może się też zdarzyć, że światła zapalają się w zupełnie losowy sposób. Wszelkie tego typu sytuacje oznaczają zwykle przerwę masy pomiędzy przyczepą i ciągnikiem. Należy wtedy dokładnie sprawdzić gniazdo przyłączeniowe oraz wtyczkę.