Jak lepiej zadbać o stan zaczepów do przyczepy?
Stan przyczepy i jej przydatność w produkcji rolniczej są bardzo ważne. W trakcie intensywnych żniw często brakuje czasu na dbanie o najbardziej podstawowe aspekty sprzętu rolniczego. Po sezonie można wreszcie przyjrzeć się, jak wygląda kondycja maszyn rolniczych i poszczególnych elementów, decydujących o bezpieczeństwie i sprawności sprzętu. Jednym z kluczowych części, o które warto zadbać, są zaczepy do przyczepy, łączące ciągnik z jednostką transportową. Na co zwrócić uwagę, aby ta część była w pełni sprawna i nie stwarzała zagrożenia?
Spis treści:
Co należy wiedzieć o zaczepach?
Na rynku jest wiele konstrukcji, które wykorzystuje się do łączenia sprzętu rolniczego. Ich znajomość może znacznie ułatwić konserwację i możliwości naprawy tych urządzeń. Nie bez znaczenia jest też profilaktyka i regularne dbanie o stan techniczny zaczepów do przyczepy. Ze względu na popularność rozwiązań, najczęściej spotykane są następujące konstrukcje:
- zaczepy oczkowe – to najczęstszy rodzaj zaczepu. Spotykane praktycznie w większości maszyn rolniczych. Ich jedyną wadą jest możliwość wyrobienia się otworu, którą można wyeliminować za pomocą montażu tulei. Zaczep oczkowy dokręca się do przyczepy lub łączy za pomocą metody spawania,
- zaczepy automatyczne z zatrzaskiem – nie wymagają manualnego zakładania blokady ze sworzniem, dzięki czemu zwiększają poziom bezpieczeństwa kierowcy. Operator sprzętu nie musi wykonywać samodzielnie czynności, która jest obarczona dużym ryzykiem wypadku,
- zaczepy kulowe – posiadają dużą odporność na docisk pionowy. Można je łatwo sprzęgać, dlatego są coraz częściej spotykane w rolnictwie. Zaczep do przyczepy o budowie kulowej to rozwiązanie najczęściej stosowane w transporcie typu tandemowego. Posiada też zwiększoną żywotność w stosunku do innych rozwiązań i charakteryzuje się dużą wytrzymałością mechaniczną.
Przed zakupem zaczepu warto zorientować się, gdzie można używać danego typu. Przykładowo zaczepy kulowe K80 mogą służyć do ciężkich maszyn o kilku osiach, ponieważ wytrzymują dużą siłę uciągu. Z kolei mechanizmy automatyczne będą lepiej sprawdzały się do łączenia tradycyjnych przyczep z obrotnicą, w których nacisk na dyszel jest mniejszy.
Jak zadbać o każdy rodzaj zaczepu?
Nawet najlepszy zaczep do przyczepy ulega zużyciu i jest narażony na uszkodzenie podczas intensywnej eksploatacji. Dlatego warto dbać o stan techniczny haków i zaczepów sprzęgających maszyny rolnicze i przyczepy z ciągnikiem. Należy kierować się następującymi wskazówkami:
- warto zabezpieczyć metalowe konstrukcje przed działaniem korozji. W tym celu używa się środków chroniących przed rdzą lub stosuje zabieg cynkowania. Można też czyścić najbardziej wysunięte elementy przy okazji występowania opadów atmosferycznych lub dużej wilgotności powietrza,
- aby lepiej zabezpieczyć zaczepy kulowe, niektórzy kierowcy zakładają specjalne kapturki lub pokrywają je syntetycznymi materiałami z gumy – np. z winylu,
- dobrym pomysłem jest regularne smarowanie, które zabezpiecza przed dostawaniem się wilgoci i korozją. Nie należy wykonywać tego zabiegu, jeśli konstrukcja zaczepu umożliwia duże odchylenia względem kierunku ruchu – jest to spotykane w nowszych modelach, montowanych na kuli.
Utrzymywanie zaczepu w dobrej kondycji zwiększa komfort właściciela pojazdu i wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo na drodze.