Porady

Filtry paliwa w maszynach rolniczych. Co warto o nich wiedzieć?

W większości maszyn rolniczych znajdują się części o specjalnym przeznaczeniu. Bez ich udziału niemożliwe jest sprawne funkcjonowanie silnika lub układów paliwowych. Odpowiadają za gwarancję bezpiecznej pracy przez cały okres eksploatacji maszyny. Filtry paliwa – bo o nich jest mowa – wykorzystuje się najczęściej w kombajnach lub ciągnikach napędzanych za pomocą silników spalinowych.

Jakie jest główne zadanie filtrów paliwa? 

Stanowią istotne elementy eksploatacyjne układów paliwowych maszyn rolniczych. Filtry paliwa są używane przede wszystkim do oczyszczania oleju napędowego i benzyny. Chronią silnik i pozostałe elementy układu napędowego przed dostawaniem się zanieczyszczeń. Dzięki temu znacznie wydłuża się żywotność sprzętu rolniczego, który może działać z maksymalną efektywnością. Prawidłowo założony filtr zmniejsza ryzyko wycieków paliwa i poziom zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Sprzęt rolniczy jest cały czas narażony na ciężkie warunki pracy i podlega stałym obciążeniom. Wybierając filtry paliwa należy dokładnie zapoznać się ze specyfikacją techniczną maszyny i wziąć pod uwagę takie parametry, jak: 

  • średnicę gwintu przyłącza, 
  • jakość obudowy filtra, 
  • wysokość współczynnika filtracji, 
  • dodatkowe uszczelki. 

Kluczową rolę w budowie filtra stanowi tzw. medium filtracyjne, które powinno charakteryzować się możliwie jak najniższą przepuszczalnością zabrudzeń i zanieczyszczeń w paliwie. 

Gdzie można spotkać filtry paliwa? 

Rozpoznanie filtrów paliwa jest stosunkowo proste. Zazwyczaj mają kształt metalowej puszki wykonanej ze stali odpornej na korozję. Po obu stronach znajdują się króćce, które są kanałami wejścia i wyjścia przepływającego paliwa. Ze względu na rodzaj konstrukcji maszyny i jej producenta filtry mogą znajdować się w różnych lokalizacjach: 

  • w pobliżu kielichów kolumn MacPhersona, 
  • obok zbiornika paliwa lub wzdłuż przewodów paliwowych, 
  • w okolicach komory silnika, 

Niektóre modele filtrów posiadają wymienne wkłady w postaci pergaminu. Inne podlegają całkowitej wymianie. Warto pamiętać, że wszystkie filtry od renomowanych producentów posiadają zamienniki, które można kupić w sklepach rolniczych online. Nie ustępują jakością oryginalnym podzespołom, a ich niewątpliwą zaletą jest bardzo atrakcyjna cena.  

Kiedy wymienia się filtry? 

We wszystkich filtrach paliwa zachodzi konieczność wymiany. Zależy to głównie od jakości serwisu i zaleceń producenta. Niektórzy polecają wymianę filtra średnio co 20 tysięcy przejechanych kilometrów. Jednak istnieją przesłanki, które mogą wpłynąć na przyspieszenie wymiany filtra:  

  • przy nagłej utracie mocy silnika w ciągniku, 
  • w przypadku problemów z rozruchem silnika, 
  • gdy zwiększa się zużycie paliwa. 

W niektórych przypadkach zachodzi konieczność odwiedzenia warsztatu. Jest to spowodowane przez konstrukcję zbiornika, w którym znajduje się filtr lub utrudnieniem dostępu do filtra. W rzadkich sytuacjach brakuje narzędzi potrzebnych do wymiany części rolniczych np. odpowiedniego klucza. Koszt wymiany filtra zależy od modelu maszyny oraz rodzaju filtra. 

Pokaż więcej

Starsze artykuły

Back to top button
Close