Żniwa

Rolnicy nie rezygnują z Bizonów

Każdego roku na przełomie lipca i sierpnia na pola wyjeżdżają kombajny zbożowe. Co ciekawe, pomimo dynamicznego rozwoju technologii oraz wzrostu zamożności polskich gospodarstw, rolnicy nie rezygnują z Bizonów. Warto więc przyjrzeć im się bliżej, by zrozumieć, w czym tkwi sekret maszyn stanowiących symbol poprzedniej epoki.

Legendarna konstrukcja z płockiej fabryki

Kombajn Bizon to konstrukcja stworzona w 1968 roku w płockiej Fabryce Maszyn Żniwnych. Maszyna skonstruowana na bazie niemieckiego kombajnu Fahr miała zastąpić wysłużoną i przestarzałą Vistulę. Produkcja Bizonów rozpoczęła się w 1970 roku i trwała nieprzerwanie do 2004 roku, czyli momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Rodzima konstrukcja nie spełniała norm unijnych w zakresie drgań, hałasu oraz emisji spalin, dlatego jej produkcja musiała zostać zakończona. Szacuje się, że przez cały okres pracy fabryki z jej taśm produkcyjnych zjechało 75 tysięcy kombajnów. Kombajny Bizon najczęściej trafiały do PGR-ów. Część maszyn była również eksportowana do zaprzyjaźnionych krajów socjalistycznych. Największą popularnością cieszyły się modele Super oraz Rekord. Pomimo tego, że obie konstrukcje były do siebie bardzo podobne, różniły się między sobą kilkoma istotnymi elementami.

Dlaczego kombajny Bizon są nadal popularne

Chociaż kombajn Bizon nie zapewnia tak komfortowej pracy, jak nowoczesne maszyny, nadal jest chętnie użytkowany przez polskich rolników. Szacuje się, że w użyciu nadal jest około 40 tys. maszyn. Najważniejsze cechy, za które ceni się Bizony to prostota konstrukcji, tania eksploatacja oraz duża dostępność części zamiennych. Pomimo tego, że kombajny te uchodzą za maszyny nieco nieobliczalne, które w każdej chwili mogą odmówić posłuszeństwa, ich naprawa nie nastręcza żadnych trudności. Internetowe sklepy rolnicze mają w swej ofercie wysokiej jakości części zamienne w atrakcyjnych cenach, których jakość dorównuje oryginalnym podzespołom. Dzięki temu koszty eksploatacji są stosunkowo  niskie. Wśród rolników powszechne jest stwierdzenie, że Bizon psuje się częściej, jednak koszty części zamiennych i napraw są niewielkie, natomiast nowoczesne, zagraniczne maszyny rzadziej odmawiają posłuszeństwa, jednak naprawy są zdecydowanie droższe. 

Oczywiście należy podkreślić, że stan techniczny kombajnów Bizon może być bardzo zróżnicowany. Sprzęt regularnie konserwowany i serwisowany będzie bardziej niezawodny od tego, w którym wymieniane są jedynie te podzespoły, które ulegną uszkodzeniu. Aby lepiej zrozumieć, dlaczego rolnicy nie rezygnują z Bizonów, warto przytoczyć przykład gospodarza, który chciał zlecić prace kombajnem firmie zewnętrznej. Koszt wykonania usługi obejmującej zebranie plonów z kilkudziesięciu hektarów oszacowano na kilkanaście tysięcy złotych. Za paliwo i części zamienne do swojego Bizona, rolnik zapłacił niespełna 5 tysięcy złotych. Wszystko to sprawia, że pomimo upływu lat, polskie kombajny pochodzące z Fabryki Maszyn Żniwnych w Płocku nadal są chętnie używane przez rolników w całym kraju. Wydaje się, że w najbliższych latach sytuacja nie ulegnie  zmianie, a Bizony dalej będą pracować podczas żniw.

Facebook Komentarze
Pokaż więcej
Back to top button
Close